Het leerproces tussen sales en marketing
Marketing zorgt voor een grotere naamsbekendheid en genereert – hopelijk - warme leads. Sales gaat vervolgens het gesprek aan met deze leads en transformeert ze in klanten. Bij veel bedrijven, en wellicht ook bij jouw bedrijf, worden marketing en sales echter als afzonderlijke eilanden gezien en behandeld. Sales weet niet wat marketing precies doet, en omgekeerd.
Meer nog, vaak is er een gebrek aan communicatie en samenwerking tussen deze afdelingen. Dit terwijl een sterke samenwerking en gemeenschappelijke doelen leiden tot buitengewone resultaten.
Een doordacht marketingplan genereert gericht leads, waardoor salescollega's sneller tot een verkoop kunnen komen. Omgekeerd komen salesmedewerkers dagelijks in contact met potentiële klanten en begrijpen ze de behoeften en obstakels van toekomstige klanten. Dit vormt de ideale basis om marketingboodschappen te finetunen en leads nog verder op te warmen. Hierdoor voelt de potentiële klant zich erkend, gehoord en begrepen, wat de kans op conversie vergroot.
Samenwerking voor optimale resultaten
Wanneer sales en marketing de handen in elkaar slaan en serieus gaan samenwerken, kom je al snel in een opwaartse spiraal terecht. Je krijgt meer en beter gekwalificeerde leads dankzij nauwgezetter afgestemde marketing en je verwerft meer nieuwe klanten omdat sales zich sneller door het verkoopproces beweegt. Kortom, een win-winsituatie. Maar hoe zorg je voor een robuuste smarketingaanpak?
In ons gloednieuwe traject Smarketing in Verbinding brengen we sales en marketing bij elkaar en bouwen we een krachtig smarketingplan waarmee je bedrijf in een hogere versnelling komt. Benieuwd? Ontdek hier alle details.