Skip to content
Joke Verrijcktseptember 20232 min read

Marketing & sales synergie voor groei | PUUR Ondernemen

Het leerproces tussen sales en marketing

 

Marketing zorgt voor een grotere naamsbekendheid en genereert – hopelijk - warme leads. Sales gaat vervolgens het gesprek aan met deze leads en transformeert ze in klanten. Bij veel bedrijven, en wellicht ook bij jouw bedrijf, worden marketing en sales echter als afzonderlijke eilanden gezien en behandeld. Sales weet niet wat marketing precies doet, en omgekeerd.

Meer nog, vaak is er een gebrek aan communicatie en samenwerking tussen deze afdelingen. Dit terwijl een sterke samenwerking en gemeenschappelijke doelen leiden tot buitengewone resultaten.

 

Een doordacht marketingplan genereert gericht leads, waardoor salescollega's sneller tot een verkoop kunnen komen. Omgekeerd komen salesmedewerkers dagelijks in contact met potentiële klanten en begrijpen ze de behoeften en obstakels van toekomstige klanten. Dit vormt de ideale basis om marketingboodschappen te finetunen en leads nog verder op te warmen. Hierdoor voelt de potentiële klant zich erkend, gehoord en begrepen, wat de kans op conversie vergroot.

 

Samenwerking voor optimale resultaten

 

Wanneer sales en marketing de handen in elkaar slaan en serieus gaan samenwerken, kom je al snel in een opwaartse spiraal terecht. Je krijgt meer en beter gekwalificeerde leads dankzij nauwgezetter afgestemde marketing en je verwerft meer nieuwe klanten omdat sales zich sneller door het verkoopproces beweegt. Kortom, een win-winsituatie. Maar hoe zorg je voor een robuuste smarketingaanpak?

 

  1. Ontwikkel een plan waarin sales en marketing geïntegreerd zijn. Analyseer je data om te achterhalen waar je leads momenteel vandaan komen en hoeveel daarvan daadwerkelijk klant worden. Definieer vervolgens gezamenlijke doelen waaraan zowel sales als marketing werken. Denk hierbij aan het verhogen van het conversiepercentage, het lanceren van nieuwe campagnes of het reactiveren van oude leads.



  2. Zorg ervoor dat marketingacties naadloos aansluiten op de doelstellingen van sales, en vice versa. Goede communicatie is hierbij essentieel.

  3. Verdeel taken en werk samen om de gestelde doelen te bereiken. Laat bijvoorbeeld een marketingcollega deelnemen aan een salesgesprek; hieruit kunnen waardevolle inzichten ontstaan die de basis vormen voor nieuwe marketinginitiatieven.

  4. Plan regelmatig overlegmomenten tussen de beide afdelingen. Een maandelijks ritme is een goede start. Tijdens deze bijeenkomsten worden de cijfers besproken, de resultaten van lopende acties geëvalueerd, er ontstaan nieuwe ideeën en toekomstige taken en deadlines worden vastgesteld.

  5. Evalueer en stuur bij na 3 of 6 maanden. Wat werkt goed, en waar is ruimte voor verbetering? Pas je strategie aan waar nodig en zorg ervoor dat iedereen dezelfde richting blijft volgen.

 

In ons gloednieuwe traject Smarketing in Verbinding brengen we sales en marketing bij elkaar en bouwen we een krachtig smarketingplan waarmee je bedrijf in een hogere versnelling komt. Benieuwd? Ontdek hier alle details.

GERELATEERDE ARTIKELEN