Skip to content
Joke Verrijcktseptember 20243 min read

Een bedrijf met een ziel… Dat haal je er zo uit!

Een bedrijf met een ziel en een visie haal je er zo uit. Het is die ongrijpbare, maar toch tastbare kracht die ervoor zorgt dat een bedrijf opvalt, dat medewerkers zich verbonden voelen en dat klanten met trots over je praten. Maar hoe bouw je zo'n bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf een uniek DNA heeft dat door iedereen gevoeld en geleefd wordt?

 

First things first: Wat is een bedrijfs-DNA?

Het DNA van jouw bedrijf is de combinatie van waarden, normen, overtuigingen en interne structuren die je bedrijf onderscheiden van anderen. Dit DNA bepaalt hoe jouw bedrijf handelt, beslissingen neemt en hoe het omgaat met klanten en medewerkers. Het is als het ware de ‘genetische code’ die beïnvloedt hoe jouw bedrijf wordt waargenomen, zowel intern als extern. 

 

De kracht van een winnend DNA

Bedrijven met een winnend DNA zijn makkelijk te herkennen: iedereen spreekt en werkt met passie, heel het team is betrokken en er heerst een enorme positieve energie. Hoe komt dit? Omdat elk teamlid zich een kartrekker voelt. Er heerst werkgeluk, persoonlijk geluk en er wordt efficiënter en effectiever gewerkt. Er is een cultuur van vertrouwen, open communicatie en gedeelde verantwoordelijkheid.

Daartegenover staan bedrijven met een chaos-DNA, waar vaak verwarring, twijfel en gebrek aan richting is. Er wordt vaak met de vinger gewezen, er is weinig vertrouwen en geen confrontatiecultuur… En laat dat laatste nu net datgene zijn dat zorgt voor een opwaartse spiraal om beter en sterker te worden. 

 

Laat je team de kar trekken

Een sterk bedrijf is niet afhankelijk van één persoon die voortdurend de kar trekt. Het hele team moet de kar trekken.

Iedereen moet weten wat je doet en vooral ook waar je naartoe wil. Wat zijn de toekomstplannen van je bedrijf en welke rol spelen je medewerkers hierin? Als dit duidelijk is ontstaat er een gedeelde visie. Dit leidt niet alleen tot betere resultaten, maar het trekt ook nieuwe medewerkers aan. 

Kijk maar naar Sanne, zaakvoerster van Kinderkracht Eyckens. Zij creëerde tijdens Master Future Plan een sterke, duidelijke visie voor haar bedrijf… En bij de eerstvolgende vacature stroomden er meer dan 60 sollicitaties binnen. Een direct resultaat van een winnend DNA dat binnen heel haar praktijk wordt gevoeld en geleefd, met een ijzersterke aanwervingscampagne.

 

Hoe creëer je een winnend DNA?

  1. Definieer je waarden, missie, visie en interne structuur: Wees duidelijk waar je naartoe wil en waarom. Zorg dat dit niet alleen bij jou helder is, maar dat het ook wordt gedeeld met je hele team.
  2. Communiceer en leef je DNA: Zorg ervoor dat iedereen binnen het bedrijf weet waar jullie voor staan en wat jullie doelen zijn. Plan hiervoor regelmatig vergaderingen en feedbacksessies in.
  3. Versterk je team: Een winnend DNA betekent dat iedereen betrokken is en zijn of haar rol begrijpt. Creëer een cultuur van vertrouwen en open communicatie, waar medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen.
  4. Wees consequent: Zorg dat de visie en doelen niet alleen woorden op papier zijn, maar daadwerkelijk in de dagelijkse praktijk worden gebracht. Consistentie is cruciaal om je DNA sterk te houden.

 

Conclusie

Als het DNA van je bedrijf niet duidelijk is, je geen sterke visie hebt en je niet helder communiceert welke koers je wil varen, leiden alle “ja, maar” tot teleurstellingen.

Creëer een bedrijf met een ziel door een sterk DNA te definiëren én uit te dragen. Dit DNA moet niet alleen in jou als ondernemer leven, maar in elk teamlid. En wanneer je dit voor elkaar krijgt, trek je niet alleen de juiste medewerkers aan, maar bouw je ook aan een bedrijf dat zich onderscheidt, dat mensen inspireert en dat succesvol is op lange termijn.

Wil je, net als Sanne, je visie helder krijgen en een sterk fundament voor je bedrijf bouwen? Ontdek in onze infobrochure hoe Master Future Plan je kan helpen om jouw unieke bedrijfs-DNA te definiëren en om te zetten in concrete acties die jouw bedrijf versterken.

"Master Future Plan was heel verhelderend. Ik weet perfect waar ik dit jaar en volgend jaar sta, maar ook over 3 jaar... zowel inhoudelijk als financieel, want we hebben ook gekeken hoe de omzet van de praktijk gaat evolueren, hoe we die groei kunnen bereiken en wat we daarvoor nodig hebben. Het plan staat er, dus het is gewoon volgen." - Sanne van Kinderkracht Eyckens

GERELATEERDE ARTIKELEN