61% van de ondernemers heeft moeite met marketing en de helft geeft aan dat ze een zwak verkoopsysteem hebben.
"Hoe sterk is jouw marketingstrategie en verkoopsysteem?"
Dat vroegen we tijdens ons evenement op 6 juni aan 80 ondernemers. En 64 daarvan deelden hun inzichten.
Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het antwoord is van cruciaal belang, want marketing en sales zijn namelijk de motor van je bedrijf.
"Doe eens een realitycheck, en wees eerlijk, want groei start vanuit kwetsbaarheid!", voegden we er nog aan toe.
(TIP: Mentimeter is hier echt een ideale tool voor!)
Onze deelnemers gaven zichzelf een score van 0 tot 10, waarbij 0 staat voor "niet sterk" en 10 voor "heel sterk". De resultaten zijn waardevol en bieden verrassende inzichten.
6 juni 2024: 64 ondernemers keken kritisch naar hun bedrijf: "Hoe sterk is je bedrijf nu écht?"
Wat maakt van marketing en sales onmisbare schakels?
Als er geen marketing en sales is, is er überhaupt geen bedrijf. Deze twee essentiële zaken moeten aanwezig zijn. Want als je dat niet doet, moet je ook geen medewerkers hebben, moet je geen administratie doen en is er ook geen klantbeleving.
We hebben wel een marketing, we hebben wel een website en we posten af en toe wel eens iets op sociale media... Verkoop nemen we er ook even bij tussen alle taken door. Maar eigenlijk zijn het twee volwaardige afdelingen, die als eerste geïmplementeerd moeten worden om omzet te kunnen genereren.
3 praktische tips voor een sterke marketing & verkoop
1. Geef je website (bijna) alle liefde van de wereld.
Je doet hoogstwaarschijnlijk wel aan marketing, maar zit daar wel een strategie achter?
Het start allemaal met je website. Het is niet voor niets een cliché dat dit jouw online visitekaartje is.
Je kan het vergelijken met een winkel. Je website bestaat uit allemaal verschillende kamers: je homepagina, over ons, aanbod, cases,...
Rond je winkel heb je een winkelstraat. Daar loopt een single dame, een getrouwd koppel met een kindje, een verliefd koppel dat elkaar al 25 jaar graag ziet en nog een groep pubers. Elke persoon heeft individuele behoeften en is op zoek naar iets anders. Dit maakt dat ze via andere kanalen bij jou terechtkomen: via TikTok, Instagram, LinkedIn, reclame op je raam, een flyer die ze ooit zijn tegengekomen,...
Een voorbeeld dat je kan toepassen in je marketing: Het getrouwd koppel met hun kindje hecht veel waarde aan een persoonlijke connectie. Deel jij een LinkedIn-post over je team? Dan zullen zij hoogstwaarschijnlijk doorklikken. Zorg dan ook dat ze op de juiste pagina terechtkomen: namelijk de pagina "over ons". Ze zijn op dat moment geïnteresseerd in je team om te kijken of ze die connectie voelen, niet in je prijzen.
Leg dus logische verbanden tussen je sociale media en je website. Alleen zo creëer jij een opendeur, of beter gezegd een open website. Een website die sneller zal converteren dan ooit tevoren.
En nog een kleine tip: als je je website inzet, zorg dan dat deze up-to-date is. Je zou niet de eerste zijn die op zijn website nog heeft staan: "Wij zijn gesloten van 20 - 27 december 2022."
2. Aanwezig zijn op sociale media = bouwen aan een merk
Voor een grondig klantenonderzoek uit:
- Wie zijn je klanten?
- Op welke kanalen zijn je klanten actief?
- Wat hebben je klanten nodig?
- Waar zijn je klanten gevoelig aan en waaraan hebben ze een hekel?
- Wat is het beslissingspatroon van je klant?
Breng dit helemaal in kaart, en je weet meteen op welke peilers je moet inzetten en met welk doel je online aanwezig moet zijn. Creëer content op basis van deze gegevens en test met verschillende varianten: tekst, tekst en video, tekst en foto,... Dit is de enige weg naar een succesvolle en efficiënte marketing.
Probeer maandelijks na te gaan welke content heeft gewerkt en welke niet. Hoe doe je dit nu precies? Door de volgende KPI's te meten:
(Laat je niet afschrikken... Het lijkt veel, maar daar komen we zo even op terug!)
Website
- aantal bezoeken = het totale aantal sessies op je website
- verkeersbronnen = waar je websitebezoekers vandaan komen (bv. sociale media, via Google,...)
Social media
- bereik = het aantal unieke mensen dat je social media berichten heeft gezien
- aantal volgers
- aantal profielbezoeken
- interactie = aantal vind-ik-leuks + reacties + delen (shares)
- clicks naar de website = het aantal keer dat mensen via je sociale media naar je website klikken
E-mailmarketing
- Open rate = het percentage ontvangers dat je e-mail heeft geopend
- Click through rate = het percentage ontvangers dat op een link in je e-mail heeft geklikt
Op basis van deze statistieken weet jij na enkele maanden precies welke content aanslaat en welke niet. En ja, we weten het... Het lijkt veel! Maar eens je een duidelijke Excel hebt opgesteld, duurt het hoogstens een uur om deze gegevens te verzamelen en een duidelijke trend te zien. En houd in het achterhoofd: hoe beter jij weet wat je klanten nodig hebben, hoe dichter je bij de succesformule van online marketing bent.
En nog een kleine tip: Durf ook offline te denken. Veel mensen onderschatten de kracht van offline marketing, maar vergeet niet dat ze vroeger niets anders hadden. En doordat er nu minder op wordt ingezet, ga je net opvallen. Tenminste als je het origineel en hyper-persoonlijk aanpakt!
3. Zet een gepersonaliseerd follow-upsysteem op.
- Snel en persoonlijk - Zorg ervaar dat je snel reageert op vragen van potentiële klanten. En reageer ook persoonlijk door de naam van je klant te gebruiken en specifieke details uit eerdere gesprekken uit te lichten.
- Een simpele 'dankjewel' - Stuur regelmatig een bedankbericht. Dit kan een handgeschreven kaart, een persoonlijke e-mail of een WhatsApp-bericht zijn.
- Geplande follow-up - Gebruik een systeem om bij te houden wanneer je het laatst contact hebt gehad met een lead of een klant. (Een CRM-systeem is hiervoor ideaal.) Plan op basis van deze informatie regelmatig een contactmoment in. Het kan zelfs een simpele "Hoe gaat het?" zijn of je kan iemand uitnodigen op kantoor om met een kop koffie nog eens een babbel te slaan.
- Engagement - Niet alleen in je verkoopsysteem is het belangrijk om voldoende interactie te hebben met je (potentiële) klanten. Laat dit samensmelten met je marketing door je klanten te volgen en af en toe eens te reageren op een bericht. Dit zorgt ervoor dat je in hun achterhoofd blijft hangen, zonder opdringerig over te komen.