Skip to content
Joke Verrijcktmaart 20202 min read

Hoe omgaan met brandjacking? | PUUR Ondernemen

Je hebt het maar voor ... Je marketingbureau heeft je op een drukke middag al enkele malen proberen bellen met de boodschap dringend opnieuw contact op te nemen. Je laat alles vallen omdat er wellicht iets misloopt op je website en je belt je marketingpartner op. Je krijgt een bezorgde marketeer aan de lijn, en dan valt de term brandjacking ... Brand-wat?

AdobeStock_288081374_Editorial_Use_OnlyIn Google AdWords is het mogelijk om gesponsorde zoekresultaten te plaatsen op basis van een zoekopdracht naar het product van je concurrent.
Het ‘kopen’ van advertentieruimte in Google op de bedrijfsnaam van concurrenten komt veel voor. Computermerk “X” kan bijvoorbeeld zijn nieuwste model als gesponsord zoekresultaat koppelen aan een zoekopdracht op computermerk “Y".

Voor ieder zichzelf respecterend ondernemer van een gemiddelde KMO voelt dit wellicht aan als ethisch onverantwoord ondernemen en stel je jezelf wellicht de vraag of dit wel kan en mag.

  • Het gebruik van een concurrentiële merkbenaming in de zoektermen is in principe onder voorwaarden toegestaan.
  • Het gebruik van een beschermd merk van de concurrent in advertentietekst en in de zichtbare URL’s zelf is in principe niet toegestaan. 
  • Als er aan brandhacking gedaan wordt, dan kan je ertegen optreden. Enkel als de concurrent jouw merk gebruikt in de titel of advertentietekst en er daardoor verwarring ontstaat, kan je optreden.
    Maakt de concurrent een vergelijking tussen zijn product en dat van jou, dan is dat toegestaan.

Reageren of net niet? 
Heeft jouw concurrent zich laten verleiden tot het toepassen van brandjacking en adverteert hij op jouw naam? We geven je 3 mogelijke strategieën mee om al dan niet te reageren. 

  1. Vanuit een reflectie van 'dit doe je niet', zou je een tegencampagne kunnen starten en gaan adverteren op de concullega zijn naam, product of bedrijfsnaam. 

  2. Laat brandjacking je EGO strelen, want je concullega ziet jou als een sterke concurrent. Geniet van dit gevoel en haal hieruit voor jezelf, je medewerkers en je klanten het vertrouwen dat de meerwaarde die je brengt naar de markt wel degelijk de waarde is die de markt wil ontvangen.

  3. Je bekijkt het vanuit de waarden en normen van jouw bedrijf. Sta je voor een persoonlijke, authentieke verbondenheid met je klanten? Dan maakt het je sterk om geen tegenreactie te lanceren. Je gaat uit van je eigen sterkte en meerwaarde naar de markt en laat gebeuren wat gebeurt zonder je hierover zorgen te maken. 

Let op: er bestaat geen goede of slechte reactie, de keuze is volledig aan jou.

Uiteraard zijn er rationeel gezien bepaalde voordelen en nadelen verbonden aan het adverteren op naam van je concurrent. 
Het voordeel van adverteren op de merknaam van een concurrent bestaat erin dat je kan meeliften op de naamsbekendheid van dit merk en je op deze manier meer traffic naar je website kan genereren.
Het nadeel is echter dat jouw advertentie door Google wordt beoordeeld als minder relevant, waardoor de kwaliteitsscore van de zoektermen laag is. Dit kan leiden tot hoge kosten per klik en een lage conversieratio. 

AdobeStock_233977632

Om ons advies in 1 zin samen te vatten: Laat je niet verleiden door voortdurend door het sleutelgat te loeren bij je concullega.
Ga vooral uit van je eigen sterktes en focus je op je eigen interne processen, op je eigen marketing en op je eigen medewerkers. 

PUUR Ondernemen helpt je om je bedrijf sterker te maken richting groei, stabiliteit, rust, vrijheid, persoonlijk geluk voor jezelf en je medewerkers! 

Nood aan een sterke marketingstrategie om waardegedreven en vanuit je eigen sterktes potentiële klanten naar je toe te trekken? Wij helpen je graag met ons programma Marketing Essentials!

 

GERELATEERDE ARTIKELEN