De ‘doe-het-zelver’ helpen
“Ons opzet was om de doe-het-zelver te helpen met de ervaring die we zelf hadden opgebouwd tijdens onze renovaties. Daarnaast hebben ook een netwerk van goede aannemers rond ons, waardoor we onze klanten echt goed konden helpen.” Een verdienmodel was er toen nog niet, en van marketing was er helemaal geen sprake. “Onze marketing was de deuren van de tuinberging openzetten en klanten helpen,” zeggen ze lachend.
Maar het werkt! De jaren erna groeien ze snel. “Dan kom je op een punt dat je het werk met twee niet meer allemaal gedaan krijgt. Dus begint de zoektocht naar een eerste medewerker. Eerst een paar uur per week, dan halftijds, dan voltijds en dan was het al tijd voor de tweede en derde medewerker,” vervolgt Tom.
De eerste groeipijnen
En dan komen de eerste struggles en groeipijnen. “We hadden geen ervaring in het opleiden en aansturen van medewerkers, onze locatie werd te klein en we vonden maar geen oplossing.\" Stress neemt de bovenhand totdat ze er bijna aan onderdoor gaan.
2016 was een heel zwaar jaar. “We hadden toen bijna de handdoek in de ring gegooid en waren klaar om onze deuren niet meer open te doen.” Toen ontdekten we de waarde van andere ondernemers om je heen, want het zijn zij die ons hebben aangemoedigd om niet op te geven en ons hoofd niet te laten hangen.”
“Ik belde in tranen een bevriende ondernemer op van wie ik het gevoel had dat die zijn zaak mooi op orde had en nooit stress ervaarde. Ik wilde weten wat ik fout deed en hij vertelde me dat opleidingen specifiek voor ondernemers voor hem het verschil hadden gemaakt,” gaat Tom verder.
Opleidingen voor ondernemers
Zo gezegd, zo gedaan. Na een paar ervaringen met opleidingen voor een groot publiek, komen Tom en Sandra ietwat toevallig op het lanceringsevenement van PUUR Ondernemen terecht. “Het verhaal van Bart over de vis in een bokaal is me altijd bijgebleven, en dat ze niet alleen in de theorie duiken, maar je echt in actie zetten. Ze zorgen dat je er ook effectief iets mee doet. We hebben niet getwijfeld en stapten meteen in voor hun allereerste traject.\"
“Het is daar dat we voor het eerst echt zijn beginnen nadenken over waar we naartoe wilden. Wat wilden we met Bato bereiken? Wat willen we privé nog allemaal doen en beleven? De plannen die we toen gebruikt hebben om ons 5-jarenplan uit te schrijven en te vertalen naar een 1-jarig plan, hebben we sindsdien elk jaar opnieuw gebruikt,” zegt Tom.
Bij thuiskomst doen Tom en Sandra de plannen meteen uit de doeken bij de medewerkers. “Die open cultuur was er wel bij ons, en door onze toekomstplannen op tafel te leggen, zijn we als team alleen maar sterker geworden,” vervolgt Sandra.
Het bedrijf verkoopklaar maken
Wanneer de toekomstplannen helder zijn, wordt het tijd om aan de structuur van het bedrijf te werken. Tijdens Business Fundamenten brengen ze alle afdelingen in kaart en werken ze processen uit. En het is daar dat een zaadje wordt geplant om het bedrijf ooit te verkopen.
“Al was dat niet meteen ons doel, maar we wilden het bedrijf wel zo uitbouwen dat het verkoopklaar zou zijn. Dat we zelf niet meer 80 uur per week zouden moeten werken, maar door betere systemen en processen onze eigen tijd in de zaak serieus konden verminderen,” gaat Tom verder.
Dat lukte, systemen werden uitgewerkt voor de verschillende afdelingen in het bedrijf. Toch voelt het voor Tom en Sandra niet meteen aan alsof ze minder kunnen werken. Integendeel.
De uitdaging was eraf
“Ons takenpakket was eigenlijk helemaal anders geworden. We werkten nog steeds heel veel, maar deden zelf niet meer de dingen die we graag deden. Dus we waren wel geslaagd in ons opzet om het bedrijf uit te bouwen dat het zonder ons kon draaien, maar de taken die dan wel nog bij ons lagen, pasten niet langer bij wat we wilden doen,” beschrijft Tom.
De uitdaging was eraf. Het doel was bereikt. En wat doe je dan? “Dan begin je terug na te denken. Sandra maakte een zware periode door waardoor ze even out was en ook ik was niet in de beste gezondheid. We wilden weer fysiek werken, met onze handen bezig zijn. Niet meer afhankelijk zijn van openingsuren en op ons eigen ritme werken.” Daarom besloot het koppel, na een ander traject van PUUR Ondernemen, om het bedrijf te verkopen.
“Toen brak nog een zware periode aan. Je leidt op dat moment een dubbelleven, want langs de ene kant moet je het bedrijf nog runnen alsof er niets aan de hand is, terwijl je aan de andere kant gesprekken voert met potentiële overnemers,” aldus Tom.
De kracht van PUUR Ondernemen
“Ik weet nog dat we tijdens een traject met PUUR Ondernemen hadden opgeschreven dat we op 5 mei het bedrijf zouden verkopen. Anderhalf jaar later, op 8 mei om precies te zijn, hebben we effectief de verkoop afgerond,” zegt Tom met enige verbazing.
En daarin ligt meteen de sterkte van PUUR Ondernemen volgens Tom. “Je maakt niet gewoon de plannen, ze blijven betrokken en blijven je opvolgen. Door de terugkommomenten in elk traject blijf je - bewust of onbewust - bezig met je plannen.”
“We zijn door PUUR Ondernemen echt heel efficiënt beginnen werken, hebben onszelf telkens opnieuw in vraag gesteld waardoor we grote stappen vooruit konden zetten,” aldus Tom.
"En het gaat veel verder," vult Sandra aan. “De zaken die je leert tijdens de trajecten zijn dan wel gericht op ondernemers, je neemt het ook mee naar je privéleven. Ik heb mezelf veel beter leren kennen dankzij hun trajecten, durf nee zeggen en voor mezelf opkomen. Zowel privé als professioneel. Lessen die we nu ook willen meegeven aan onze kinderen.”
“Bart en Joke hebben ons in onze goede en slechte dagen gezien en waren bij alle grote stappen betrokken. Bij hen staat de mens achter de onderneming centraal en ze hebben ons doen inzien dat ons bedrijf geen doel op zich was, maar een middel om onze dromen waar te maken,” aldus Tom.
Toekomstplannen
Dromen die nu, dankzij de succesvolle verkoop van Bato, weer meer vorm krijgen. “Onze handen jeuken om met ons nieuw bedrijf aan de slag te gaan. De plannen van PUUR Ondernemen liggen al klaar en we weten dat we met die kennis een gigantische voorsprong kunnen nemen bij het uitbouwen van ons tweede bedrijf.”
“De trajecten van PUUR Ondernemen stoppen niet wanneer ze zijn afgelopen, je neemt het mee voor de rest van je leven en wij zijn heel blij dat we 5 jaar geleden toevallig bij de lancering van PUUR Ondernemen waren. Al geloven we ook niet in toeval,” sluiten Tom en Sandra af met een knipoog.