Skip to content
Bart Verhoevenapril 20204 min read

Omarm verandering voor groei | PUUR Ondernemen

Eind 2019 dook het op in de Chinese stad Wuhan. Nauwelijks enkele maanden later landde dit onzichtbare beestje in Europa, sinds 11 maart is er sprake van een wereldwijde pandemie en lijkt het wel of de wereld volledig lamgelegd is. Winkels moeten hun deuren sluiten, scholen zijn enkel nog geopend voor kinderen wiens ouders essentiële beroepen hebben, vele mensen worden verplicht thuis te werken, we mogen het huis enkel nog verlaten voor essentiële verplaatsingen ... Stuk voor stuk maatregelen waarvan we het bestaan tot voor maart 2020 niet kenden.

Maatregelen die voor ieder van ons hetzelfde zijn, en toch beleven we deze medische en economische crisis allemaal op onze eigen manier. We zoeken oplossingen en zekerheden of we hebben nood aan hulp. Zaakvoerders worden getest op hun creativiteit, op hun leiderschap en op hun kennis en kunde van ondernemerschap.

Stap jij bewust of onbewust mee in de verandering?  

e3d984b2-9259-4e26-ad05-aa97ab143206Wellicht is het jou ook al opgevallen dat er vanuit de media - terecht - heel rationeel gecommuniceerd wordt. Het is geen kwestie meer of je de kinderen mee naar de winkel mag nemen of dat je tijdens een fietstocht op een bankje mag rusten. Nee, de overheid gebruikt momenteel een heel heldere en rationeel taalgebruik om de ernst van de situatie te laten inzien aan iedere inwoner van ons land. 
Wat ikzelf frappant vind, is dat vele mensen deze rationele, directe communicatiestijl heel snel overgenomen hebben vanuit de media. Ook in de wachtrijen in de supermarkt, tijdens fietstochtjes of vanuit vele tuinen hoor je heldere, directe en rationele communicatie. 
We geven jou dan ook de raad om deze lijn deels door te trekken in de communicatie naar jouw (potentiële) klanten. Je mag er immers vanuit gaan dat een persoon zich het meest comfortabel voelt bij de communicatiestijl die hij zelf hanteert. Dus momenteel voelen de meeste mensen zich het sterkst aangesproken door een directe, rationele taal. 
Uiteraard mag je ook de emotionele waarde van jouw boodschap niet vergeten, ook dat is ontzettend belangrijk in jouw communicatie. 
Wist je trouwens dat tijdens een crisis zoals we er nu één ervaren, het ontzettend belangrijk is om onder de aandacht te komen van je (potentiële) klanten? Zoals hierboven gezegd, is ieder van ons op zoek naar zekerheid. Mogelijk kan je jouw klant een bepaalde zekerheid bieden ...

Zorg dat jij jouw klant bereikt, voor je klant moeite moet doen om jou te bereiken!

Benieuwd hoe we je kunnen helpen?

Vind jezelf en je bedrijf opnieuw uit!
De Veiligheidsraad besliste de maatregelen die liepen tot 17 april, nog te verlengen tot minstens 2 mei (op enkele uitzonderingen na). Dit nieuws is jou wellicht ook niet ontgaan. En laat ons eerlijk zijn, moesten we na 2 mei terugkeren naar het gewone leven, zal het nog ontzettend lang duren voor we terug kunnen leven zoals voorheen. Virologen zeggen zelfs al voorzichtig dat het 'onbezorgde' leven van voorheen niet meer zal terugkeren. 
bfb13037-c33c-4141-b2c0-38c8e841ffa8Wanneer we hier voorzichtig op verder denken, is het nu de moment om je business in te richten op de verandering in denk-, beslissing- en doepatronen van je (potentiële) klanten. 
Onderzoek wijst uit dat mensen momenteel bezorgd zijn over 2 dingen. Enerzijds willen ze zekerheid over zichzelf, hun gezondheid, en hun financiële situatie. Anderzijds tonen ze bezorgdheid over de globale crisissituatie. 
Uiteraard gaat deze bezorgdheid hand in hand met het respecteren van de social distance. Voor vele bedrijven is het respecteren van deze maatregel geen evidentie, zeker niet wanneer fysiek contact de basis van jouw ondernemen vormt. 
Zoom, een belangrijke speler op de markt in het aanreiken van tools voor online meetings en webinars, kent niet voor niets een ware opmars in het aantal actieve gebruikers (en een hoge beurskoers als gevolg hiervan 😅). 
Vandaar dat het ontzettend belangrijk is om nu de koe bij de horens te vatten en jezelf en je bedrijf te gaan heruitvinden.
Neem nu tijd om na te denken over 3 belangrijke groeifactoren die aanwezig zijn in elk bedrijf: jouw meerwaarde naar de markt, jouw workflows en nog een hele belangrijke, innovatie binnen jouw business. Bekijk onderstaande vragen kritisch en ga aan de slag om je bedrijf nog sterker in te richten met het oog op de veranderingen in de algehele economie. 

  • Kan ik alternatieve diensten of producten leveren waarbij ik de maatregelen respecteer? 
  • Hoe kan ik mijn product nog relevanter maken voor mijn (potentiële) klanten? 
  • Zijn de workflows voor alle zaken binnen het bedrijf uitgeschreven? 
  • Kennen mijn medewerkers de workflows en passen ze deze consequent toe? 
  • In welke afdelingen van mijn bedrijf kan ik inzetten op innovatie?
  • Kan ik op een meer innovatieve manier communiceren met mijn doelpubliek?
  • Hoe kan ik mijn klantencontact creatief en innovatief aanpakken? 

Hindernissen zijn die afschuwelijke dingen die je ziet als je ogen afdwalen van je doel!

Zoals je ziet, zijn er in een veranderende mark tal van factoren waarmee je rekening kan houden bij je communicatie met je medewerkers en (potentiële)klanten, tijdens je verkoop, tijdens contact met leveranciers en de buitenwereld en zelfs bij het optimaliseren van je interne werking.
Laten we afsluiten met de inspirerende woorden van Churchill: "Never waste a good crisis!".  Wees je er dan ook van bewust dat het nu het moment is dat het kaf van het koren gescheiden wordt. Waar maak jij het verschil? Handel jij als een amateur of als een professional? 

PUUR Ondernemen helpt je graag met het uitwerken van van een strategie om jouw bedrijf nog sterker te maken.
Ontdek hieronder meer! 

Ja, ik lees graag hoe jullie me kunnen helpen!

GERELATEERDE ARTIKELEN