Marketing, een essentiële afdeling in je bedrijf maar voor de meeste ondernemers niet de favoriete afdeling. Tijdens trajecten met klanten krijgen we allerhande misverstanden over marketing te horen, die we in deze blog graag ontkrachten, mét cijfers!
1. Marketing is enkel voor grote bedrijven
Zelfs het kleinste bedrijf kan groeien met de juiste marketing. Want marketing gaat erover dat je zorgt dat je ideale klanten weten dat je bestaat en hoe jij hen kan helpen. Dus waarom zou marketing dan enkel voor grote bedrijven zijn? Elke interactie telt!
70% van de KMO-ondernemers ziet een omzetstijging binnen het eerste jaar van gerichte marketing. Da's al de moeite om marketing serieus te nemen hé?
2. Marketing kost te veel
Deze misvatting sluit een beetje aan bij die van hierboven. Ondernemers denken dat marketing veel kost, waardoor ze denken dat het enkel voor grote bedrijven met grote budgetten is weggelegd. Maar wat als je het eens omdraait en naar marketing kijkt als een investering, niet als een kost? Gerichte acties leveren (veel) meer op dan ze kosten.
Bedrijven met een geoptimaliseerde marketingstrategie zien een 20% hogere ROI (return on investment oftewel: resultaten uit marketingacties) dan bedrijven die ad-hoc adverteren.
3. Sociale media is niet relevant voor mijn branche
Elke sector profiteert van de voordelen van sociale media. Het is de perfecte manier om - gratis! - in verbinding te gaan met een gericht publiek. Als je momenteel het gevoel hebt dat social media voor jou niet werkt, nodigen we je uit om je kanalenmix te herbekijken én te onderzoeken op welke kanalen je ideale klant aanwezig is. Er is namelijk veel meer dan Facebook en Instagram.
82% van de consumenten is geneigd een bedrijf te vertrouwen dat actief is op sociale media. En vertrouwen is de basis van een langdurige relatie. Dus toch maar eens bekijken, niet?
4. Marketingresultaten zijn niet meetbaar
Met de juiste tools en technieken kan bijna elke marketingactie getraceerd en gemeten worden. Het belangrijkste is om op voorhand doelstellingen vast te leggen, zodat je ook weet wat je moet meten om te ontdekken of een marketingactie succesvol was of niet. Ook voor de meer abstracte doelstellingen, zoals de merkbekendheid verhogen, is het belangrijk om te bepalen wanneer je dat doel behaalde.
60% van de hoogpresterende marketingteams gebruikt geïntegreerde software om hun resultaten te meten en op te volgen.
5. Een goed product verkoopt zichzelf
Natuurlijk moet je product of dienst goed zijn, anders zal je nooit tevreden of terugkerende klanten krijgen. Maar zelfs als je product of dienst top of the bill is, sta je nog nergens. Zonder zichtbaarheid en merkbewustzijn zullen zelfs de beste producten onopgemerkt blijven.
58% van de consumenten geeft aan dat ze een nieuw product hebben geprobeerd door een effectieve marketingcampagne.
Bedenk eens wat deze cijfers met jouw omzet zouden doen? Welk potentieel laat je liggen door niét aan gerichte marketing doen?
Maak in 2024 van marketing je prioriteit, met ons aan je zijde. Ontdek alles over het traject 'Smarketing in Verbinding', maak je eigen, haalbaar, marketingplan en laat de resultaten voor zich spreken.