Je hebt het maar voor ... Je marketingbureau heeft je op een drukke middag al enkele malen proberen bellen met de boodschap dringend opnieuw contact op te nemen. Je laat alles vallen omdat er wellicht iets misloopt op je website en je belt je marketingpartner op. Je krijgt een bezorgde marketeer aan de lijn, en dan valt de term brandjacking ... Brand-wat?
Het ‘kopen’ van advertentieruimte in Google op de bedrijfsnaam van concurrenten komt veel voor. Computermerk “X” kan bijvoorbeeld zijn nieuwste model als gesponsord zoekresultaat koppelen aan een zoekopdracht op computermerk “Y".
Voor ieder zichzelf respecterend ondernemer van een gemiddelde KMO voelt dit wellicht aan als ethisch onverantwoord ondernemen en stel je jezelf wellicht de vraag of dit wel kan en mag.
Reageren of net niet?
Heeft jouw concurrent zich laten verleiden tot het toepassen van brandjacking en adverteert hij op jouw naam? We geven je 3 mogelijke strategieën mee om al dan niet te reageren.
Let op: er bestaat geen goede of slechte reactie, de keuze is volledig aan jou.
Uiteraard zijn er rationeel gezien bepaalde voordelen en nadelen verbonden aan het adverteren op naam van je concurrent.
Het voordeel van adverteren op de merknaam van een concurrent bestaat erin dat je kan meeliften op de naamsbekendheid van dit merk en je op deze manier meer traffic naar je website kan genereren.
Het nadeel is echter dat jouw advertentie door Google wordt beoordeeld als minder relevant, waardoor de kwaliteitsscore van de zoektermen laag is. Dit kan leiden tot hoge kosten per klik en een lage conversieratio.
Om ons advies in 1 zin samen te vatten: Laat je niet verleiden door voortdurend door het sleutelgat te loeren bij je concullega.
Ga vooral uit van je eigen sterktes en focus je op je eigen interne processen, op je eigen marketing en op je eigen medewerkers.
PUUR Ondernemen helpt je om je bedrijf sterker te maken richting groei, stabiliteit, rust, vrijheid, persoonlijk geluk voor jezelf en je medewerkers!
Nood aan een sterke marketingstrategie om waardegedreven en vanuit je eigen sterktes potentiële klanten naar je toe te trekken? Wij helpen je graag met ons programma Marketing Essentials!