Skip to content
Joke Verrijcktoktober 20192 min read

Marketing: supporter van je sales | PUUR Ondernemen

Het is dus niet de vraag of je met marketing bezig moet zijn, maar wel hoeveel aandacht je eraan besteedt. Hoe meer je focust op marketing, hoe meer inzicht je krijgt in een aantal strategische vragen die je organisatie enorm vooruit kunnen helpen.

Passie
Marketing EssentialsMensen ondernemen vaak vanuit een passie voor een bepaald product of dienst. Vervolgens krijg je door de jaren heen te maken met uitdagingen en opportuniteiten die bepalend zijn voor je verdere groei en ontwikkeling. Soms gebeurt het dat je bedrijf in die periode op een zeer onopvallende en organische manier in een richting groeit die je initieel niet voor ogen had. Hoog tijd om stil te staan bij de vraag: welk probleem los je op voor wie? Door antwoorden te zoeken op deze vraag kom je tot de kern van marketing.

Begrijp je klanten
Je moet altijd eerst begrijpen vooraleer je begrepen wilt worden. Daarom moet marketing actief inzetten op het begrijpen van je klanten. Hoe beter je hierin slaagt, hoe meer het je helpt om in te spelen op een specifieke behoefte. Op strategisch niveau kan je inzetten op een duidelijke segmentering, op operationeel niveau is een goed gekozen CRM-systeem een absolute meerwaarde. Bedrijven die er een must van maken om deze informatie te verzamelen en beschikbaar te maken, slagen er vaak beter in om een duurzame relatie op te bouwen met hun klanten.

Supporter van je sales
In veel bedrijven leven sales en marketing nog steeds op voet van oorlog. Aan de ene kant hoor je dat marketing onvoldoende voorziet in ondersteuning en aan de andere kant dat sales er niet in slaagt om te verkopen. Dat is natuurlijk een gemiste kans voor beiden. Marketing en sales gaan hand in hand, meer dan ooit. Marketing moet erop gericht zijn de sales zo goed mogelijk te ondersteunen. Op basis van trends, kennis, inzicht in de markt en inspiratie kunnen ze tools ontwikkelen die het de verkoper gemakkelijk(er) maakt om prospecten om te zetten in klanten. Sales kan relevante input doorgeven aan marketing die ze oppikken in het werkveld.

Alles is marketing
Marketing Essentials Marketing is niet langer de verantwoordelijkheid van enkel de marketingafdeling, maar van je volledige organisatie. Elke medewerker kan vanuit zijn context bijdragen aan je marketingdoelstellingen. Het is essentieel dat je marketingteam de strategische lijnen deelt met het volledig team en duidt hoe ze op elk niveau vanuit een operationele insteek mee het verschil kunnen maken. Dit geldt ook omgekeerd: elke medewerker kan met één inzicht een waanzinnig verschil maken.

 

Ontdek Marketing Essentials!

 

GERELATEERDE ARTIKELEN