Het is dus niet de vraag of je met marketing bezig moet zijn, maar wel hoeveel aandacht je eraan besteedt. Hoe meer je focust op marketing, hoe meer inzicht je krijgt in een aantal strategische vragen die je organisatie enorm vooruit kunnen helpen.
Passie
Begrijp je klanten
Je moet altijd eerst begrijpen vooraleer je begrepen wilt worden. Daarom moet marketing actief inzetten op het begrijpen van je klanten. Hoe beter je hierin slaagt, hoe meer het je helpt om in te spelen op een specifieke behoefte. Op strategisch niveau kan je inzetten op een duidelijke segmentering, op operationeel niveau is een goed gekozen CRM-systeem een absolute meerwaarde. Bedrijven die er een must van maken om deze informatie te verzamelen en beschikbaar te maken, slagen er vaak beter in om een duurzame relatie op te bouwen met hun klanten.
Supporter van je sales
In veel bedrijven leven sales en marketing nog steeds op voet van oorlog. Aan de ene kant hoor je dat marketing onvoldoende voorziet in ondersteuning en aan de andere kant dat sales er niet in slaagt om te verkopen. Dat is natuurlijk een gemiste kans voor beiden. Marketing en sales gaan hand in hand, meer dan ooit. Marketing moet erop gericht zijn de sales zo goed mogelijk te ondersteunen. Op basis van trends, kennis, inzicht in de markt en inspiratie kunnen ze tools ontwikkelen die het de verkoper gemakkelijk(er) maakt om prospecten om te zetten in klanten. Sales kan relevante input doorgeven aan marketing die ze oppikken in het werkveld.
Alles is marketing